ЄС призначить спецпредставника з питань України. Чим займатиметься і що важливо?

15 березня 2019

Рішення в руслі резолюції, ухваленої щодо ситуації в Азовському морі. Ще тоді йшлося про можливу фінансову допомогу українським портам і про можливе призначення спецпредставника. Зараз ця ідея реалізована.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Михайло Пашков, оцінюючи пропозицію Європарламенту призначити в Україні спеціального представника ЄС.

«На спецпредставника ЄС в першу чергу буде покладене питання Криму та Донбасу. Він також відповідатиме за моніторинг порушення прав людини на окупованих територіях. Крім того, спецпредставник займатиметься моніторингом реалізації Мінських угод, ситуації в Азовському морі й стежитиме за ситуацією навколо переміщених осіб», — зазначив Пашков.

За його словами, спектр питань досить широкий, але всі вони пов'язані з безпекою.

При цьому він уточнив, що потрібно буде стежити за тим, яким буде мандат спецпредставника й хто буде в його команді. Скоріш за все, буде офіс спецпредставника.

«Безумовно, ключове значення матиме сама фігура цього спецпредставника. Це має бути авторитетна людина, в тому числі в європейських структурах, в Єврокомісії», — підкреслив експерт.

Певною мірою це партнер для Курта Волкера, хоча в нього більш звужена тематика, додав він.

«Волкер більшою мірою займається Донбасом. Тут сфера ширша. Але, в принципі, це партнер для Волкера. Це говорить про те, що ЄС намагається інституалізувати свою присутність у напрямку Донбасу та Азова в такий спосіб. Можливо, це якось чіткіше визначить позицію Євросоюзу», — пояснив Пашков.

Якщо розглядати призначення в ключі того, чи активізує це переговори щодо Донбасу з РФ, то потрібно розуміти, що Росія чітко визначила, що з нинішнім керівництвом України не вести переговори наміру не має, тобто, в кожному разі, РФ чекатиме виборів, у тому числі парламентських, акцентував він.

«З іншого боку, є прописані механізми й формати — «нормандська четвірка», Мінський майданчик, формат Волкер-Сурков. Чи налагодиться ще формат спецпредставника ЄС і візаві з РФ? Навряд чи це буде продуктивно», — наголосив фахівець.

За його словами, при призначенні спецпредставника для України вкрай важливо враховувати, яку країну він представлятиме.

«Загальна зовнішня політика країн Західної Європи та Східної Європи щодо України відрізняється. Звичайно, для України більш комфортно було б ідеологічно, психологічно, якби спецпредставник був із країн Балтії, Польщі. Хоча це не критичний момент. Все одно доведеться виконувати функції, покладені ЄС. Особисті симпатії чи антипатії так чи інакше відійдуть на другий план», — резюмував Михайло Пашков.

Джерело:

Михайло Пашков

Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки


Народився в 1958 р. в Рославлі Смоленської області.

Освіта:

  • Смоленський педагогічний інститут, факультет російської мови та літератури (1979);
  • Московський інститут молоді, факультет журналістики (1986);
  • Київський інститут політології і соціального управління (1991).
  • Кандидат філософських наук, автор понад 50 наукових праць.

Робота:

  • Протягом 1979–1989 р. працював на різних посадах у районних, обласних та республіканських газетах Росії та Молдови;
  • в 1991–1994 р. — в наукових закладах Національної академії наук України;
  • в 1994–1998 р. — на дипломатичній роботі в посольстві України в Російській Федерації;
  • з грудня 1999 р. — провідний експерт Центру Разумкова;
  • з лютого 2010 р. — директор міжнародних програм.

Має дипломатичний ранг першого секретаря. Остання посада в державних органах — головний консультант Аналітичної служби Апарату РНБО України; 

(044) 206-85-08

pashkov@razumkov.org.ua